Urmărirea sarcinii

Știm cu câtă bucurie ai primit vestea sarcinii, dar și emoțiile și grijile ce înlocuiesc treptat această bucurie inițială. Te întrebi dacă bebelușul tău o sa fie sănătos și ce anume poți face pentru a avea o sarcină fără complicații.

Vestea bună este că medicina a evoluat semnificativ și este posibil să știi, chiar din primele săptămâni de sarcină, ce se întâmplă cu bebelușul tău, dacă este sănătos și ce complicații pot apărea mai târziu.

Ce presupune urmărirea unei sarcini?

Consultațiile prenatale se realizează în mod obișnuit lunar, până în săptămâna 28, bilunar, între săptămânile 29-36, și săptămânal, până la momentul nașterii.

Prima consultație prenatală este esențială pentru identificarea factorilor de risc, ce pot afecta mama sau fătul. Este consultația în care se confirmă sarcina, se efectuează o serie de analize pentru identificarea factorilor de risc ce pot pune în pericol evoluția sarcinii și sănătatea fătului.

Sunt incluse analizele de sânge pentru depistarea anemiei și a problemelor de coagulare (hemoleucograma completă, coagulograma), analizele pentru ficat și rinichi (transaminaze, uree, creatinină, acid uric, profil lipidic, glicemie).

La fel de importantă este identificarea prezenței sau absenței imunizării pentru anumite infecții cunoscute pentru influența lor asupra mamei sau a fătului, cumulate într-un set de analize denumite profilul TORCH (Toxoplasmoza, Others, Rubella, CMV si Herpes).

Complexul TORCH reprezintă de fapt identificarea unor infecții (bacterii, virusuri, paraziți), care pot provoca afecțiuni congenitale la făt în urma expunerii intrauterine (prezente la naștere), naștere prematură, afecțiuni neurologice sau probleme de dezvoltare a fătului.

Este necesară urmărirea sarcinii pe perioada celor 9 luni?

În fiecare trimestru există investigații specifice și ecografii de sarcină ce vizează posibile afecțiuni sau malformații ce pot apărea la făt.

Unele afecțiuni depistate în timpul sarcinii pot fi tratate cu succes daca sunt diagnosticate devreme. În timp ce alte afecțiuni sunt ireversibile și este important să ai toate informațiile pentru a decide dacă sarcina poate fi dusă la bun sfârșit.

Ce tipuri de probleme pot fi depistate pe perioada urmăririi sarcinii?

Screeningul din trimestrul 1 de sarcina oferă informații despre riscul copilului de a dezvolta anomalii cromozomiale precum sindromul Down sau sindromul Edwards.

Ecografia de trimestrul 2 examinează organele fetale, placenta, lichidul amniotic și canalul cervical (colul), astfel se observă dezvoltarea fătului și poziția placentei. Se mai pot identifica defecte ale feței, defecte de palat, ale diafragmei, ale abdomenului, anomalii craniene, defecte de închidere a abdomenului sau ale coloanei vertebrale.

Ecografia de trimestrul 3 poate depista anomalii cardiace ce au un debut tardiv dar și cele de la nivelul sistemului nervos central (infarct cerebral, porencefalie, ventriculomegalie) sau cele de la nivelul abdomenului (chisturi mezenterice, chisturi ovariene, pielectazie unilaterală sau bilaterală).

Care sunt pașii următori după ce medicul descoperă o problemă de evoluție a sarcinii mele?

În cazul detectării unui risc, tu și partenerul tău veți primi consiliere adecvată din partea medicului ce monitorizează sarcina privind opțiunile de testare suplimentară.

Programează o consultație la clinică